Followers

Friday, May 30, 2008

Masa Berlalu Macam Cerita Gaban?

TIDAK akan datang kiamat sehinggalah masa dirasakan semakin singkat. Setahun seperti sebulan, sebulan seperti seminggu, seminggu seperti sehari, sehari seperti sejam, dan sejam terasa hanya sesaat.”

KALAU kita mengejar masa, itu maknanya masa berlalu lebih cepat sedangkan kita ketinggalan. Macam orang kejar bas sekolah sebab terlewat bangun tido. Kalau kita asyik mengejar masa itu maksudnya kita selalu lewat dan ketinggalan.

Kalau kita dikejar masa, maknanya masa berada di belakang kita. Macam mana nak jadi lebih cepat daripada masa?

Macam mana nak jadikan masa tu mengejar kita? Padahal masa tak boleh diubah… jawapannya terletak dalam diri kita. Ubah diri sendiri supaya lebih cepat daripada masa. Bukan ubah masa supaya lebih lambat daripada kita.

Senang je caranya. Antara taktik yang kita boleh buat ialah:

  1. Cepatkan sedikit jam tangan korang. Kalau sekarang pukul 10.00 pagi, korang cepatkan jadi 10.15 atau 10.30 pagi. Sure korang takkan lambat.
  2. Kalau berjanji atau buat plan, sediakan masa spare. Mana la tau ada halangan yang buatkan kita lambat. Contohnya, kalau temujanji pukul 3 petang, anggap je temujanji tu pukul 2.00 atau 2.30 petang.
  3. Biasakan berada di suatu tempat lebih awal daripada masa yang ditetapkan.

Masa sentiasa bergerak dan tidak akan tukar speed jadi slow ataupun laju ataupun patah balik macam cerita Gaban. Kita la yang kena cepat.

Tapi kan, kita sekarang boleh rasa ada kalanya masa tu berjalan cepat giler dan kadang-kadang macam lambat sesangat. Kenapa boleh jadi macam tu?

Aku pernah berborak dengan sorang pakcik tu. Dia cerita la macam mana masa boleh dirasakan berlalu sangat pantas sampai kita rasa sentiasa tak cukup masa untuk buat sesuatu. Katanya, kalau ada masalah macam tu, bersolatlah di awal waktu. InsyaAllah masa tu akan ada berkat dan kita akan rasa masa yang sedikit tu banyak manfaatnya.

Pernah gak aku terbaca sebuah hadis nabi yang bermaksud, “Tidak akan datang kiamat sehinggalah masa dirasakan semakin singkat. Setahun seperti sebulan, sebulan seperti seminggu, seminggu seperti sehari, sehari seperti sejam, dan sejam terasa hanya sesaat.”

Apa maksudnya? Kerja bermanfaat yang kita buat dalam setahun tu cuma macam kerja sebulan, sebulan macam seminggu, seminggu macam sehari, bla bla bla… Sebab tu la rasa masa cepat berlalu sedangkan banyak kerja masih belum selesai.

Jom la kita didik diri kita untuk jadi orang yang ‘punctual’ atau menepati masa dan banyak manfaat dalam masa yang sedikit. Buang la mentaliti ‘janji M*l*y*’ yang kita selalu persendakan tu. Ada beza antara orang yang berjaya dengan tidak. Orang berjaya lebih cepat menyelesaikan misinya dan orang yang gagal suka bertangguh lalu ketinggalan.

No comments: