Followers

Tuesday, May 27, 2008

Mat Rempit Junior


"JOM kita konvoi berbasikal meronda tempat yang lebih best. Orang kat kawasan lain belum tengok lagi kita punya skill pacak!!” Itu mungkin dialog salah seorang daripada Mat Rempit Jr. bersama geng dorang pada waktu musim cuti sekolah (aku rasa la!).

Semalam masa aku drive balik dari pejabat, ternampak sekumpulan remaja muda berbasikal di jalanraya utama menuju ke bandar.

Enjoy betul dorang ni nampaknya. Ketawa besar kayuh basikal yang lebih kecil daripada badan dorang. Timbul pula persoalan, dorang ni nak ke mana ek? Betul ke ini aktiviti dorang dalam cuti sekolah?

Tak penat ke mengayuh? Dorang berkonvoi dalam cuaca panas terik dan naik turun bukit. Terhenjut-henjut badan dorang kayuh basikal masa naik bukit.

Bila dah penat, dorang akan berlonggok ramai-ramai di tepi jalan ataupun di perhentian bas untuk berehat. Mungkin gak tengah tunggu ada 2-3 orang yang tertinggal mengayuh di belakang.

Malam tahun baru ataupun hari kemerdekaan pun dorang keluar berkonvoi sampai tengah malam mengibar bendera dan bersorak. Mak bapak dorang tak kisah ke?

Ada sekali tu, aku terpaksa hon panjang sebab ada budak-budak basikal yang melalui tengah jalan tu dari arah bertentangan beramai-ramai sambil ketawa. Aku jugak yang kena tekan brek mengelak dorang.

Macam tulah sikap orang kalau dah dalam kelompok yang ramai. Berani lak buat benda-benda yang bahaya. Tapi xpert gak ek?

Mungkin korang biasa tengok kumpulan remaja muda macam ni di sekitar jalanraya kan? Cuma kita pelik sebab dorang ni berkonvoi dalam susah payah dan risiko untuk apa ye? Apa matlamat dorang? Apa projek dorang ni sebenarnya? Ada sesiapa yang lebih memahami kelompok geng basikal ni tak? Betul ke dorang ni generasi pelapis budaya rempit untuk masa akan datang?

No comments: