Followers

Monday, May 12, 2008

Online Game dan Sindrom Cyber Cafe

APA pendapat korang tentang ‘penagih cyber café’? Aku pernah buat tinjauan rambang di beberapa buah cyber café. Peliknya, aku perhatikan cafe tu tak pernah sunyi dikunjungi remaja, bahkan budak-budak sekolah. Tak kira sama ada masa tu time waktu sekolah, petang ataupun lewat malam. Cafe tu sentiasa dikunjungi silih berganti.

Pelanggan cyber café ni kebanyakannya terdiri daripada orang yang sama setiap hari. Aku perhatikan, dorang sanggup berlonggok berkongsi sebuah komputer, ataupun duduk main game walaupun selama setengah jam (bayar lebih kurang RM 1). Lepas tu, dorang nampak macam gelisah sebab tak puas main game kat situ. Lepas tu dorang berlegar-legar tengok orang lain main game ataupun pulang ke rumah dorang yang berhampiran dan kembali dengan sedikit wang lagi untuk terus bermain.

Dalam tu ada macam-macam perangai. Dari yang berumur lingkungan 9 tahun hinggalah ke umur sekolah menengah, tingkah laku dorang memang kurang manis dalam tu. Dengan yang bersorak, mencarut dan khayal bermain game. Anak sapa la tu ek? Ada yang baru sekolah rendah tapi masih melepak di cafe jam 11 sampai 3 pagi. Tak sekolah ke?

Penah gak aku perasan sorang budak umur lebih kurang 12 tahun merayu-rayu dengan amoi cafe tu. Bila aku lalu dekat-dekat, rupanya dia merayu supaya amoi tu bagi dia hutang utk main game. Kesian aku tengok.

Berapa ramai la agaknya yang masuk ke situ untuk mencari informasi dan berapa ramai pula yang hanya untuk main game serta berchatting?

Kesian kan? Dorang ni nampak macam tersiksa dengan ketagihan macam tu. Sampai korbankan masa dan wang ringgit tanpa disedari. Sepatutnya, macam mana tingkah laku dan tabiat tu boleh bermula, maka macam tu juga kita boleh melatih diri untuk menghindar dan membentuk tabiat baru yang lebih bermanfaat.

Ada ke sapa2, adik2 ataupun kekawan yang terjebak dalam sindrom cyber cafe ni? Patut ke kita tolong dorang? Ataupun kita anggap benda ni satu kejadian normal? Cuba korang lepak cyber cafe kejap dan perhatikan tingkah laku bebudak tu...

No comments: