Followers

Monday, May 5, 2008

Rambut karat...

BOLEH ke kita warnakan rambut dengan dye? Ramai orang kata boleh, sebab pada kotak dye rambut tu terdapat cop "HALAL" yang sah. Betul ke ia halal dipakai? Jangan terkeliru...

Mari kita perhatikan sama-sama. Sebagai orang Islam, ada waktunya kita perlu bersuci hadas besar (mandi junub) ataupun hadas kecil (berwuduk) untuk menunaikan ibadah-ibadah wajib serta sunat. Antara syaratnya ialah MERATAKAN AIR ke seluruh badan bagi mandi junub ataupun anggota tertentu bagi wuduk. Hukum sahnya bersuci itu menentukan ibadah kita sah ataupun tidak. Kalau mandi junub tak sah, maka selama itulah ibadah fardhu kita tidak diterima.

Jika badan kita bernajis pun, solat kita tidak sah.

Saya tak nafikan bahawa dye rambut yang bercop "halal" adalah halal. Ia bebas daripada bahan-bahan yang tidak dibenarkan oleh Islam seperti najis. Maknanya, ia tidak membatalkan solat kerana ia tidak najis.

TETAPI jika dipakai, dye menyalut rambut kita dan ia menghalang air ketika wuduk dan mandi junub. Mengapa saya kata ia menyalut, sedangkan ramai orang kata ia menyerap? Sebab dye boleh ditanggalkan dengan kaedah "bleach". Bermakna ia adalah satu lapisan pada rambut yang boleh ditanggalkan.

Kalau air tak rata, apa hukum mandi junub dan wuduk kita? Kalau dah bertahun rambut berkarat, agaknya berapa tahun kita tak solat ataupun solat kita sia-sia? Apa pandangan korang? Nak warnakan rambut juga? Mungkin boleh guna inai (henna) sebagai alternatif. Lagipun ia sunnah nabi. Apa bezanya dengan dye rambut?

INAI= suci dan menyerap

DYE = suci dan menyalut

9 comments:

NaR185 said...

actually sesetengah org yg dye rmbt ni..diorang sker ikut trend ataupun pengaruh kawan.mungkin bg diorang inaikan rmbut x boley dpt yg warne yg kiter nk warnekan cthnye mcm gmbr kat ats tu.atau pun dlm erti kate lain xde “style”.

p/s: komen ini dihantar pada 5/5/08 di wordpress dan telah dipindahkan ke blogspot

FadzliAbuBakar said...

Alah… tapi kalau rambut kita warna merah sikit2 (guna inai) pun ok juga… if orang tanya, “kau dye rambut ke?”… Jawab la, “Eh tak lah, ni rambut semulajadi ni beb… hehehe, aku kan darah mix…”

p/s: komen ini dihantar pada 6/5/08 di wordpress dan telah dipindahkan ke blogspot

sucagwale said...

ok cite pasal dye ni..sekarang ade dye yg tak menyelaput lagi..malah tindakan nye sama ngan inai..so mcm mana tu..sbb klu kite bace kitab seikh ali jumaah ..die kate mubah bagi yg nk dye rambut gune dye..so sekarang kite kate leh warnekan rambut..tp kene tgk gak ape tujuan kite?nak melawa ke nak melaram ke nak menunjuk?

ehehe

pikir sendri..
salam

p/s: komen ini dihantar pada 6/5/08 di wordpress dan telah dipindahkan ke blogspot

hairulabubakar said...

saye pakai dye kat baju…mase sekolah dulu

p/s: komen ini dihantar pada 7/5/08 di wordpress dan telah dipindahkan ke blogspot

cida said...

couldn’t agree more. exactly the same point i’ve been arguing with some female friends. Ramai salah fhm konsep halal kat kotak/packaging dye.

btw sucagwale, mana nak tau ek dye tu jenis meyerap ke menyalut ke ek? /me tak penah belek dye, so tatau. kalo ada dye yg menyerap, nak gak dye rambut. haha.. *joking*

p/s: komen ini dihantar pada 7/5/08 di wordpress dan telah dipindahkan ke blogspot

azmeeawang said...

dye...kalau dye-yang nurfaezah tu, kira menyerap ke menyelaput? camna tu was-was nih... hehe

FadzliAbuBakar said...

itu kena tanya dye-yang sendiri sama ada dia nak menyelaput atau menyerap.. .tanya tuan punya badan heheheh

sucagwale said...

ok ...koleston nye dye tu menyerap..n majoriti yg ade kat malaysia n dunia sekrang ...tak pakai yg selaput lagi...sbb selaput nye dye ...bikin masalah pada rambut..

tp ape de susah..klu tak tau nk cari yg mcm mana...pakai inai kat body shop tu...bagus gak..tak pon cari dye rambut yg ade henna.. selesai masalah

NaR185 said...

#
NaR185, on May 19th, 2008 at 11:44 am Said: Edit Comment

simple suggestion:
teenagers yg dye rmbt ni x geti syukur dgn kejadian tuhan??
sape setuju?? :D