Followers

Thursday, June 19, 2008

Harga Tiket Bas Paling Murah

Dia dekatkan mulutnya ke lubang cermin kaunter dan menjawab, “RM24 je dik, tiket ni tinggal satu je. Nak tak? Kena cepat ni!” Aku pun terus beli…

DALAM kehangatan naiknya harga minyak pasaran di Malaysia, semua harga barang juga ikut naik termasuklah tambang bas.

Tambang bas antara KL dan JB kini berharga antara RM30 hingga RM40. Kebanyakannya berharga lebih kurang RM35 untuk satu perjalanan satu hala. Kawan-kawan aku kata, jangan sampai lebih RM40, itu bermakna kita ditipu.

Tiga hari lepas, aku ‘out station’ ke KL atas urusan pejabat. Aku bertolak dari JB menaiki kenderaan rasmi pejabat tetapi terpaksa balik ke JB lebih awal dengan menaiki bas.

“Jangan bayar melebihi RM40!!” Itu pesan member aku masa dalam kereta sebelum aku masuk ke hentian bas Puduraya.

Aku meninjau sendiri kaunter-kaunter tiket untuk mendapatkan bas yang bertolak pada waktu terhampir. Masa tu jam pukul 3 petang. Hampir semua tiket bas ke JB bertolak selepas jam 4.30 petang dan harganya adalah RM35 ataupun RM40.

Ronda punya ronda, ada la satu bas yang akan bertolak ke JB jam 4.00 petang. Aku pun apa lagi, tanya la harga tiket berapa ringgit. Jawabnya, “RM24 je dik!”… Aku salah dengar ke ni? Aku tanya lagi, “Berapa kak?” Dia dekatkan mulutnya ke lubang cermin kaunter dan menjawab, “RM24 je dik, tiket ni tinggal satu je. Nak tak? Kena cepat ni!” Aku pun terus beli…

Dalam hati berkata, “Aku ni kena tipu ke? Takkan la murah sangat? Tapi aku beli tiket ni kat kaunter. Takkan la dia nak tipu. Lain la kalau aku beli dengan ulat.”

Tepat jam 4.00 petang aku terus turun ke platform dan bas yang aku nak naik tu memang ada. Lega rasanya. Memang betul aku tak kena tipu. Tapi aku terfikir, “Ni mesti empat seat punya bas dalam sebaris. Takpelah tiket murah memang la sempit sikit.”

Bila aku naik je bas tu, hairan bin ajaib. Bas tu sebaris ada tiga seat. Wah, ini sudah bagus. Aku terus duduk di belakang sekali sebab aku paling akhir beli tiket. Datang sorang cina duduk sebelah aku. Aku tanya dia, “Berapa harga tiket?” Dia jawab, “RM24… kenapa? Kau kena tipu ke?” Aku jawab, “Eh taklah, aku dapat harga yang sama.”

Cina tu ramah. Dia kata, “Aku ulang alik tiap-tiap minggu ke KL dan JB. Ini la bas yang aku percaya dan aku takkan cari bas lain. Kalau kau nak beli tiket bas, kau cari bas KKKL. Dia punya harga memang maintain dan jadual perjalanan memang ok. Lagipun aku suka sebab dia ikut trek bas yang sepatutnya. Takde la ikut jalan dalam or jalan pelik2 sampai kita nak rancang turun di tengah jalan pun susah.”

Aku mengangguk dan senyum. Kitorang terus berborak panjang.

Kisah ni bukan bertujuan untuk aku promosi syarikat bas berkaitan. Cuma bagi aku syarikat bas yang mulia macam ni memang layak diberi publisiti supaya kita sokong perniagaannya untuk lebih maju. Tapi korang mungkin boleh survey sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

Salam bang.
Kejadian ini bila sebab saya pun tengah survey nak naik bas dari jb ke kl ni.
Terima Kasih