Followers

Tuesday, June 3, 2008

Joli Katak dan Tabung Ayam: Korang macam mana?

ADA orang tak akan membeli jika tak ada keperluan pada sesuatu barang tu. Biar la harganya murah giler, dia tetap tak peduli walaupun masa tu dia memang ada duit...... Ada gak orang yang sediakan tabung ayam (atau bentuk buah, binatang comel dsb.) untuk kumpulkan duit syiling yang selalu kita sepah-sepahkan macam tak ada harga. Akhirnya bila dah dikumpul, sekali korek ada lebih RM50 dalam tabung......

SETIAP hari kita selalu fikir tentang macam mana nak tambah duit untuk berbelanja dan juga cara untuk simpan duit.

Hidup kita sentiasa rasa tak cukup. Bila ada duit, dah beli macam-macam (joli katak) dan waktu tu juga kita akan semakin dahaga untuk mendapatkan barang lain lak. Itu la nafsu kita yang tak pernah puas. Macam mana pun, kita kena tambah duit belanja sebab barang keperluan pun makin naik harga dan barang mewah pun dah jadi satu keperluan gak sekarang ni.

Setelah dapat duit, kita berhadapan lak dengan masalah ‘gatal tangan kiri’ sebab nak berbelanja. Selagi ada duit, rasa cam gatal je nak habiskan. Kalau gitu la gayanya, memang susah la nak menyimpan duit.

Ada macam-macam cara untuk dapatkan duit dan banyak juga cara untuk berjimat. Sama ada ia berkesan pada diri kita ataupun tidak, itu bergantung pada kesesuaian cara tu dengan diri sendiri dan bagaimana kita boleh kawal nafsu. Hehehe.

Ada orang tak akan membeli jika tak ada keperluan pada sesuatu barang tu. Biar la harganya murah giler, dia tetap tak peduli walaupun masa tu dia memang ada duit. Betul juga. Sesuatu barang yang tidak diperlukan, jika dibeli juga menandakan kita telah membuat suatu pembaziran. Ini satu idea yang baik supaya kita tak terpengaruh dengan taktik dan tawaran peniaga.

Ada gak orang yang sediakan tabung ayam (atau bentuk buah, binatang comel dsb.) untuk kumpulkan duit syiling yang selalu kita sepah-sepahkan macam tak ada harga. Akhirnya bila dah dikumpul, sekali korek ada lebih RM50 dalam tabung. Itu satu simpanan juga.

Apa taktik atau cara korang nak tambahkan duit dan meningkatkan simpanan? Kalau ada tip untuk berjimat cermat pun bagus juga untuk kita kongsi kat sini. Adakah cara korang berkesan ataupun hangat-hangat taik ayam je?

No comments: