Followers

Wednesday, July 30, 2008

Indeks al-Quran Bahasa Melayu dan Terjemahan Maksud Bahasa Inggeris

Beberapa hari ni, ada la beberapa orang member yang share bahan rujukan ni kat aku. Bagi seorang penulis, bahan sebegini sangat berharga dan membantu. Ianya adalah indeks al-Quran dalam versi Bahasa Melayu dan Inggeris. Senang nak guna. Copy dan paste saja. Semoga orang yang buat indeks ni mendapat ganjaran yang selayaknya diterima kerana menyebar serta berkongsi ilmu pengetahuan dengan kita semua. Kalau nak download, klik saja link di bawah ini...

Indeks al-Quran Bahasa Melayu

Al-Quran in English

Tuesday, July 22, 2008

Agro Tourism di Fruit Farm

SERONOK juga kalau sesekali bercuti di tempat damai seperti di Fruit Farm yang memberi kita pengetahuan mengenai buah-buahan, tanaman herba dan binatang ternakan. Biasanya dalam tempoh cuti yang singkat kita lebih suka memilih lokasi yang sibuk seperti bowling, wayang, lepak minum kopi dan sebagainya di sekitar bandaraya. Mungkin itu pilihan masing-masing atas faktor-faktor tertentu.

Ada orang jenis extrovert yang sukakan kemeriahan sebagai suatu keseronokan. Macam aku lak, lebih suka tempat yang damai dan tenang. Alasannya kerana aku lebih cenderung kepada personaliti introvert.

Dalam fruit farm tu aku sangat tertarik dengan kolam ikan Koi. Kalau korang nak tau, ikan ni memang la aku minat. Kalaulah ada peluang dan rezeki lebih, nak juga aku buat kolam ikan Koi kat rumah. Ikan ni senang nak jaga dengan syarat makanan yang diberikan jangan jenis terlalu murah kerana kualitinya boleh sampai menggalakkan bakteria pada ikan. Korang tengok la gambar ni... Punya la geram aku tengok ikan macam ni punya banyak... Fuyoo

Wednesday, July 16, 2008

Wasiat Terakhir Mak Temah

Kisah ni aku dapat daripada email. Mungkin ramai yang dah pernah baca. Tapi aku nak share juga sebab cerita ni lawak giler. Korang baca la. Kepada penulis cerita ni, maaf tak dapat sertakan nama sebab sumbernya tak diketahui...

SETELAH beberapa hari ditempatkan di wad ICU,keadaan Mak Temah mula beransur stabil. Keesokan harinya beliau dipindahkan ke wad biasa, tetapi peralatan pernafasannya masih belum ditanggalkan.

Tok Ketua bercadang untuk melawat Mak Temah yang merupakan salah seorang kariah mukimnya. Bersama isterinya Bedah, Tok Ketua ke hospital lewat petang itu untuk menziarah jirannya itu. Mak Temah kelihatan amat lemah tetapi masih dapat mengenali tetamu-tetamunya. Dia memandang ke wajah Mak Bedah dengan mulut yang terkumat kamit.

Mak Bedah mendekati Mak Temah sambil mendekatkan telinganya ke bibir beliau. Tok Ketua yang berada di sisi katil sebelah lagi juga turut mendekati bahagian kepala Mak Temah. Tetapi, tiba-tiba Mak Temah mengalami sesak nafas dan dadanya berombak-ombak turun naik. Dalam keadaan kelam kabut itu, Tok Ketua terlihat tangan Mak Temah seolah-olah meminta pen dan kertas.

Kebetulan Tok Ketua menyimpan beberapa helai kertas kecil di dalam saku koceknya dan dengan segera menyerahkannya kepada Mak Temah.

Tentunya Mak Temah mahu menulis wasiat, getus fikirannya. Nafas Mak Temah semakin sesak dan akhirnya terhenti setelah beliau menuliskan ayat terakhirnya. Menghormati jenazah, Tok Ketua tidak mahu membaca wasiat itu di depan arwah Mak Temah.

Keesokannya setelah jenazah disempurnakan, barulah Tok Ketua memanggil kesemua waris Mak Temah dan menyatakan Mak Temah sempat menuliskan wasiat untuk mereka sebelum menghembuskan nafas terakhir. Waris-warisnya berasa hairan kerana setahu mereka MakTemah bukan orang berharta.

Perlahan-lahan Tok Ketua mengeluarkan kertas yang ditulis oleh arwah Mak Temah semalam dan memasang cermin matanya. Mukanya merah padam dan kertas tersebut jatuh daripada tangannya. Tiba-tiba Tok Ketua berlari keluar dari bilik tersebut.

Anak sulong Mak Temah, Rizal mengambil kertas tersebut dari lantai dan membacanya.
"Tolong jangan pijak salur oksigen aku, Tok Ketua......!"

Saturday, July 5, 2008

Acne - Jerawat

Pock start when the pores of the skin become clogged with the type of oil called sebum, which usually Lisette skin and hair. Acne is common during puberty when going to Measure the increase in hormones, which leads to Increase production of sebum skin. Because many of the producing oil glands are on the front, nose and chin, this area is most vulnerable to pustules.

Here are some tips to help prevent breakouts and clear them as soon as possible:

  • Wash your face twice a day (not more) with warm water and mild soap made for people who suffer from acne. Gently massage your face with circular motions. No Scrub. Overwashing and scratching can cause skin to become irritated. After cleansing, skin diseases and the American Academy for the (returned) and recommends the application over - combat - it is (no need for prescription) that contain peroxide lotion benzoyl. This will reduce the oil and bacteria.
  • Do not Bob pustules. It tempting, But here, why should not: the detonation pustules infected material could be paid to more skin, which leads to further swelling and redness, and even scarring. If you notice a Pimple before the next big event, such as the concert dancer, and the skin doctor often, because it deals with less risk you from the wound or injury.
  • Avoid touching your face or your fingers on your face and a tendency of things that bring sebum skin and remnants such as telephone and the receiver. Touching your face can spread bacteria that cause the pores become inflamed and irritated. To keep bacteria at bay, wash your hands before applying anything on your face, such as the treatment of fat or installation.
  • If you wear sunglasses or glasses, make sure you clean them frequently to keep the oil from clogging pores on your eyes and nose.
  • If you get your body count, try not to wear tight clothes, which do not allow the skin to breathe and may cause irritation. As you may wish to stay away from Scarves, rings, caps, which can collect dirt and oil well.
  • Remove your installation before they go to sleep. With the purchase and installation, make sure you choose the brands that say "noncomedogenic" or "nonacnegenic" on the label. Throw away the old fragrances or installation that seems different from when I first bought it.
  • Keep clean and hair from your face to prevent additional oil from the dirt and clogging your pores.
    Protect your skin from the sun. It might seem like Tan masks acne, but it is only temporary. A Tan can cause the body to produce additional sebum, which may lead to the aggravation of your acne, not improve it. Leather tanning also causes damage that will eventually lead to wrinkles and increase the risk of skin cancer.

Tuesday, July 1, 2008

Masuk Bakul Angkat Sendiri

MENGKRITIK dan ‘kondem’ diri sendiri tidak akan mengubah apa-apa pun. Kurangkan sikap suka merendah-rendahkan diri. Kalau boleh, terimalah diri kita seadanya. Setiap yang Tuhan ciptakan itu cantik dan sempurna. Jangan menghina ciptaan Tuhan pada diri sendiri.

Setiap orang akan berubah dari semasa ke semasa. Setiap kali kita mengkritik dan merendah-rendahkan diri, perubahan itu adalah ke arah yang negatif. Tapi kita tak sedar perubahan tu berlaku ke arah yang tak elok. Bagaimanapun, kalau kita terima dan hargai diri seadanya, perubahan tu pasti ke arah yang lebih positif kerana kita lebih berkeyakinan.

Di kalangan kita, mungkin ada orang yang suka ‘kondem’ diri sendiri. Macam mana tu? Pernah dengar dialog-dialog sebegini tak? Cuba lihat contoh-contoh dialog ataupun bisikan hati yang berbunyi seperti berikut. Buruk sangat bunyinya!

* “Alah, mentang-mentanglah kita ni tak cantikkk…”
* “Yelah… Awak pandai! Kita ni bodoh je!”
* “I tak nak tampilkan diri depan orang ramai. Nanti perbuatan tu memalukan diri I sendiri.”
* “Jijik sangat ke aku ni?!!”
* “Elee… barang kita ni murah je…”
* “Mentang-mentang la aku ni miskin…..”

Kalau kita imbas seketika, dialog-dialog sebegini seperti orang merendah diri. Tapi sebenarnya ia adalah kata-kata menjatuhkan diri sendiri. Mana boleh cakap macam tu. Orang lain pun tak nak cakap begitu pada kita. Merendah diri tu lebih tepat kita fahami sebagai ‘tak sombong’, ‘tak bongkak’ ataupun ‘bukan riak’.

Sayang diri ni datangnya juga dari hati. Hati kita mesti membayangkan yang baik-baik dan indah-indah buat diri. Ungkapkan yang elok-elok pada diri sendiri.

Setiap orang tak pernah suka dikutuk ataupun di’kondem’ oleh orang lain. Katalah misalnya kita dikutuk oleh orang-orang yang kurang senang dengan diri kita. Mungkin kita tak boleh nak halang tindakan orang lain yang tak suka kat kita. Tapi, kalau boleh janganlah sampai diri kita sendiri pula yang memulakannya. Silap-silap, orang lain tak cakap apa-apa pun tentang keburukan kita, tapi kita yang perasan sendiri.

Kalau kita tak suka orang lain ‘kondem’ kita, kenapa pula kita nak kondem diri sendiri? Bukankah itu tak sayang diri namanya. Nak harapkan orang lain, tak semestinya kita boleh dapat kasih sayang tu kecuali pada orang-orang tertentu je. Tapi orang tertentu tu termasuklah diri kita juga.

Chit Chat sebelum ni pernah sebut tentang kuasa minda dan pengaruh ungkapan positif pada diri. Memperbanyakkan saranan positif memang ada kesan secara halus terhadap diri kita. Sebaliknya kata-kata yang buruk tu memang menjatuhkan semangat.

Ada kalanya kita merajuk ataupun terasa hati dengan seseorang. Tetapi itu tidak bermakna kita perlu menjatuhkan diri. Sepatutnya bila kita dibuli dan ditindas oleh pihak lain, tiada yang lebih kuat untuk membela melainkan diri kita sendiri. Kalau kita sendiri pun tak boleh harap, apatah lagi orang lain?

Daripada Chit Chat Remaja mengenai Sayangi Diri