Followers

Saturday, August 29, 2009

Selamat menyambut hari ulang tahun kemerdekaan ke-52

Saya ingin mengucapkan selamat menyambut hari ulang tahun kemerdekaan negara kita yang ke-52. Tema kita pada tahun ini ialah, 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Sambutan kemerdekaan tahun ini dijangka akan diadakan di Bangunan Parlimen dengan mengambil kira langkah pengawalan influenza A H1N1 dan menghormati bulan Ramadhan.

Dalam tempoh 52 tahun kita merdeka ini, marilah kita renungi semula apakah pencapaian yang telah kita raih. Sekuat manakah integrasi kaum yang telah kita bina selama itu?

Elok juga sambutan kemerdekaan tahun ini jatuh pada bulan Ramadhan yang mulia. Semoga kita semua beroleh berkat dan keredhaan daripada-Nya. Tapi tak tahulah kalau masih ada mentaliti 'celebrate' merdeka dengan cara yang tidak diketahui asal-usulnya. Menjerit, melolong dan berpesta bagai... tiada signifikasi langsung dengan kemerdekaan. Harap-harap pada bulan Ramadhan ini, sambutan tidak berasas itu tidak berlaku.

Sepatutnya kita lebih merenung masa depan. Sejauh manakah nikmat kemerdekaan ini akan kita sama-sama pertahankan?

Begitu juga kita sepatutnya mengimbau kembali perjalanan memperjuangkan kemerdekaan pada tahun 1957 dahulu. Mungkin dengan itu kita akan lebih menghayati. Bagi yang ingin menyingkap semula proses ke arah kemerdekaan yang diperjuangkan dahulu, bolehlah klik di sini.

No comments: