Followers

Monday, November 16, 2009

Rencah Kepemimpinan

Bukan atas dasar paranoid, saya akui bahawa dalam memimpin tidak semestinya setiap orang suka dengan apa yang kita lakukan. Perkara-perkara remeh seperti degil, iri hati, naif, keseronokan ekstrim, cuai dan tidak tahu adalah rencah ataupun boleh juga kita anggap sebagai tidak disengajakan dan merupakan watak-watak biasa dalam sesebuah kelompok.
Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana agak lewat mengemaskini blog ini. Sebenarnya kebelakangan ini agak sibuk menyelaras dan mengarah program Jelajah Johor di Zon D pada 14 dan 15 November 2009 lepas.

Program itu adalah suatu penjelajahan berkonvoi untuk menimba pengalaman dan meninjau pembangunan di kampung-kampung. Ia disertai oleh 50 orang kelab Myvi Extreme Malaysia skuad selatan, jurufoto efotosintesis, profesional dan mahasiswa.

Sejak awal saya menguruskan dan mengarah program tersebut, terdapat banyak perkara yang saya perhatikan. Antaranya ialah mengenai trend dan senario kepemimpinan yang berlaku dalam sebuah kelompok yang ramai.

Di sepanjang program itu, ada kalanya saya tertindak dan bersuara tegas. Ada kalanya juga saya bergurau mesra dengan para peserta. Ketika sedang tegas, mungkin ada segelintir kecil yang tidak berkenan. Itu berlaku di kalangan peserta. Begitu juga di kalangan urus setia. Ada yang membantu orang lain tetapi mengelakkan diri daripada membantu saya. Namun saya bersyukur kerana sebahagian besar masih terus berkerjasama dan bergembira dengan perjalanan program tersebut.

Bukan atas dasar paranoid, saya akui bahawa dalam memimpin tidak semestinya setiap orang suka dengan apa yang kita lakukan. Perkara-perkara remeh seperti degil, iri hati, naif, terlalu asyik dengan keseronokan, cuai dan sebagainya adalah rencah ataupun boleh juga kita anggap sebagai watak-watak biasa dalam sesebuah kelompok.

Sebagai pengarah program, ada kalanya saya tidak dapat membiarkan hal-hal kecil mengganggu perjalanan program secara keseluruhan. Matlamat dan objektif perlu diutamakan, manakala masalah-masalah kecil pula perlu diselesaikan kemudian ataupun secara berasingan.

Bagaimanapun, saya berpuas hati kerana program tersebut secara keseluruhannya berjalan dengan baik. Sokongan dan kerjasama semua pihak yang terlibat adalah komponen-komponen penting dalam program ini. Tanpanya, kepemimpinan saya tidak sah bahkan tidak wujud langsung.

3 comments:

Md Nizar Parman said...

Assalamualaikum saudara,
Salam kujungan.

Melihat Kesunyataan said...

Fadzli,
Begitulah, bukan senang nak jadi pemimpin. Baru peringkat 50-100 orang, belum lagi pemimpin negara. Bagaimanapun tahniah kerana program tersebut telah berjaya dilaksanakan.

FadzliAbuBakar said...

Tuan Haji,
Terima kasih atas tunjuk ajar. Memang betul bukan senang jadi pemimpin. Jadi tukang kritik pemimpin adalah kerja paling senang.