Followers

Tuesday, December 15, 2009

Maal Hijrah 1431 dan Tahun Baru 2010

Menjelang awal Muharram tahun 1431 hijrah dan awal Januari 2010, kita semua mula memasang azam untuk berubah pada saat perkiraan kalander itu. Yang mana satukah akan menjadi keutamaan kita sama ada kalander Islam ataupun kalander masihi?
Bagi saya, kalander hijrah itu lebih besar maknanya kerana peristiwa yang berlaku pada awal perkiraan tahun Islam itu sangat bermakna kepada umat Islam. Ianya terkandung kisah mengenai hijrah diri dan maknawi umat Islam pada ketika itu ke tempat yang lebih baik. Umat Islam ketika itu juga meninggalkan harta benda bahkan juga keluarga untuk berpindah ke keadaan yang lebih baik juga.

Segalanya bermula dengan niat. Niat itu letaknya di hati. Kepentingan niat itu jelas dalam hadis masyhur yang sangat signifikan dengan peristiwa hijrah Rasulullah SAW. yang bermaksud, "Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang adalah apa yang diniatkan. Sesiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya adalah kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang mahu dikahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

Maka apakah pula niat kita dalam menanam azam dan usaha untuk menghadapi tahun baru akan datang?

No comments: