Followers

Thursday, December 31, 2009

Selamat Tahun Baru 2010

Menjelang jam 12.00 malam, hampir setiap orang mula memikirkan apakah jenis sambutan yang akan dibuat. Saya akan menyambut ulang tahun hari lahir isteri tercinta, iaitu pada 1 Januari 1981.

Bergembiralah dengan sambutan tahun baru malam nanti. Tetapi cuba kita fikirkan apakah signifikannya kita bersuka ria ketika itu? Apakah yang diseronokkan sebenarnya? Itu semua terletak pada penilaian masing-masing. Jika signifikasi itu tiada, maka sedarlah bahawa kita melakukan sesuatu yang tidak diketahui akan hujung pangkalnya. Jika ada, maka teruskanlah.

Sempena tahun baru 2010 ini, marilah kita menyingkap semula tentang apakah yang telah kita lakukan di sepanjang tahun 2009 yang berlalu pergi. Mungkin dalam tidak sedar, kita terlalu asyik tertawa (dengan perkara yang tak berapa nak kelakar), bergolek-golek di katil kemalasan (menikmati rehat yang tidak pernah cukup) ataupun khayal dalam dunia keseronokan (yang sebenarnya tak seronok mana pun). Namun kita terlupa bahawa set pemikiran kita jauh ketinggalan dengan orang yang mengejar kejayaan.

Marilah kita perbaiki semula kekurangan ataupun kesilapan yang telah dilakukan pada tahun lepas. Pandang ke hadapan dengan set pemikiran yang lebih matang. Kejayaan itu boleh dicapai dalam banyak aspek kehidupan. Ia tidak semestinya berbentuk kenaikan pangkat ataupun gaji. Tetapi mungkin juga dicapai melalui sejauh manakah diri kita di nilai sebagai seorang yang diperlukan di sesebuah komuniti.

Cuba kita hayati hadis nabi yang bermaksud, "Sesungguhnya yang terbaik di kalangan kamu adalah yang bermanfaat kepada manusia."

Marilah kita tingkatkan nilai diri. Jangan sampai kewujudan kita tidak memberi perubahan apa-apa pada kehidupan sejagat. Ada dengan takde, sama saja! Mohon dijauhkan dengan keadaan itu...

1 comment:

Melihat Kesunyataan said...

Fadzli,
Saya setuju dengan pendapat Fadzli yang mempersoalkan apakah signifikannya menyambut tahun baru itu, sedangkan kita seharusnya lebih mementing tahun baru hijrah. Kita ada tahun kita sendiri.