Followers

Friday, January 22, 2010

1 Malaysia: Kesamarataan ataupun integrasi nasional?

Saya mengimbas semula perbualan saya dengan seorang tetamu berbangsa Melayu di rumah orang tua saya. Perbualan itu mengenai konsep 1 Malaysia.

Dia berkata, "Sepatutnya kerajaan bangunkan sekolah 1 Malaysia supaya semua kaum boleh disatukan dalam satu aliran pendidikan yang selaras."

Lantas saya bertanya, "Bukan ke sekolah kebangsaan itu ialah sekolah untuk semua kaum? Di dalamnya sudah sedia wujud konsep 1 Malaysia... Tapi kenapa masih ramai kaum lain memilih sekolah vernakular? Sebenarnya apa yang awak faham tentang 1 Malaysia?"

Dia jawab, "1 Malaysia ni untuk beri hak sama rata kepada semua kaum. Kalau kita beri masjid kepada orang Melayu, bermakna kita kena bagi kuil dan tokong juga untuk kaum lain."

Saya berasa agak janggal dengan kenyataannya dan inginkan penjelasan. Saya bertanya lagi, "Adakah bermakna kalau tiada konsep 1 Malaysia, kita berlaku tidak adil kepada kaum selain Melayu? Sebelum ini kita tak pernah bagi rumah ibadat ke kepada kaum lain? Bukankah sebenarnya konsep 1 Malaysia itu cenderung kepada memupuk perpaduan sesama kita? Apa yang kaum lain belum dapat selama ini ya? Pendidikan? Hak kebebasan beragama? Peluang menjalankan kegiatan ekonomi? Rasanya semua dah ada..."

Dia terpinga-pinga seketika. "Ntahlah." Lantas dia bangun mengambil air minuman. Seterusnya dia berbual dengan kawannya yang lain dengan berbahasa 'Jerman tiruan'...

Saya terfikir... Apakah konsep 1 Malaysia itu sudah disalaherti? Kalau begitu, marilah kita sama-sama mendalaminya semula...

No comments: