Followers

Saturday, February 6, 2010

Apakah jenis personaliti terbaik?


Berdasarkan pandangan mata kasar kita, manusia ada pelbagai personaliti yang mempengaruhi perwatakan, sifat dan tingkah laku. Cara berfikir dan bakat juga akan berbeza berdasarkan personaliti tersebut. Bak kata pepatah, banyak orang maka banyaklah ragam.

Dari perspektif psikologi ada dua aspek personaliti major yang membezakan manusia, iaitu sama ada dia seorang introvert ataupun extrovert.

Manusia introvert memiliki sistem biologi yang halus dan sensitif. Oleh itu, dia akan lebih cenderung memilih keadaan yang lebih tenang dan kurang melibatkan input penderiaan. Biasanya personaliti ini dimiliki oleh orang yang lebih dominan otak kirinya yang bersifat logik dan aritmatik.

Manusia extrovert pula memiliki sistem biologi yang lebih kasar dan lasak. Oleh itu dia akan lebih cenderung memilih keadaan yang meriah untuk merangsang derianya. Otak kanannya yang bersifat seni adalah lebih dominan.

Dengan itu, orang introvert lebih suka keadaan yang senyap dan dia cepat rimas dengan keadaan yang menyerabutkan deria halusnya. Orang jenis ini juga sangat peka dan sensitif dengan persekitaran. Tetapi dia jenis mudah beremosi.

Orang extrovert pula tak boleh duduk diam kerana dia akan cepat bosan. Dia perlukan sesuatu untuk merangsang derianya yang kasar itu. Bunyi bising misalnya tidak mudah dapat mengganggu emosinya.

Mana satukah personaliti yang lebih baik? Jawapannya ialah, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan mengikut perbezaan persekitaran dan bidang yang dilakukan.

Orang introvert lebih fokus dan pemikirannya tersusun serta berstruktur. Berkepala angin tetapi tinggi cita-citanya. Seorang intelek tetapi mudah stress. Manakala extrovert pula menghasilkan pemikiran menyeluruh dan bersifat seni. Tenang orangnya dan bersederhana mengejar cita-cita. Seorang seniman dan kurang stress. Itulah kelebihan masing-masing. Deria sensitif, mudah beremosi. Sukar beremosi, deria kurang sensitif pula.

Bagaimanapun, dalam menghadapi kehidupan seharian kita terpaksa menghadapi dan menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan. Namun itu tidak bermakna ukuran personaliti ini tidak sah sebagai suatu perbezaan. Kita boleh memainkan watak kedua-dua personaliti itu, namun KECENDERUNGAN tetap akan lebih dominan pada salah satu personaliti sahaja.

p/s: Saya suka melihat personaliti orang melalui gaya dia tidur :) Orang yang bertelinga tikus itu biasanya introvert dan sebaliknya kalau bom meletup pun dia tak sedar maka itu bermakna orang itu extrovert (harap faham maksud saya :P)

4 comments:

Ninie Fairuz said...

me kinda extrovert type lah..huhu

FadzliAbuBakar said...

ohhh ye ke? ni mesti masa sekolah dulu score subjek bahasa, sejarah etc.

Alyssa Villamor said...

em sy rase2 cm diri ni extrovert,
tapi bila baca2 balik,
saya introvert kot..?

akubiomed said...

Saya type introvert. I let people star conversation then later I start talking. I quite difficult to accept what people say because I'm type seeing for believing. People introvert suka benda-benda yang organize and he knows well the rule