Followers

Thursday, February 11, 2010

Lisa dapat buku

Alhamdulillah, buku yang saya hadiahkan untuk pemberi komen terbaik sudahpun sampai kepada penerimanya. Beliau ialah Alyssa Villamor. Dengan ini saya buktikan bahawa saya tunaikan janji untuk memberi hadiah buku kepada mereka yang layak dan terpilih.

Ini adalah komen beliau mengenai apakah yang boleh memotivasikan manusia selain duit... "Salam.. bagi manusia pd zmn skarng duit=kesenangan.. sbb tu lah apa yg manusia kejar2kan skrg~kesenangan.. Tapi nak dapat duit tak senang kn?? Jadi benda selain dr duit yg dpt memotivasikan manusia? Ilmu..offerkan ilmu kpd mereka, pastikan ia berguna (tak merepek2 je) agar mereka bole snang faham, n praktikkan..pastu bimbing mereka.. Ingat tak macam mana masa kite kecik2 dulu, kalu kita nak duit poket dari mak&ayah, mesti mintak elok2 dulu,ada caranya.. Mana kite blaja nie? Ilmu n Pengalaman.. Sumenye dtg dr ilmu. Insya Allah.. *duit hanya la kertas warna-warni duniawi, takkan dibawanya ke kubur."

Bagi saya, pandangan Lyssa ini sangat unik kerana dia melihat perspektif yang berbeza dengan pandangan orang lain. Memang benar, bagi pencinta ilmu ada kalanya dia sanggup buat apa sahaja asalkan dia boleh memperolehi pengetahuan. Bak kata pepatah, "knowledge is power". Dengan pengetahuan, maka banyaklah manfaat lain yang akan diperolehi termasuklah kerjaya yang baik. Dengan ilmu juga kita boleh berkhidmat kepada masyarakat. Ilmu juga meningkatkan martabat diri sebagai seorang manusia.

Ada satu kata hikmah daripada Saidina Ali R.A. yang bermaksud, "Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau sedangkan engkau menjaga harta.... Harta itu berkurang apabila dibelanjakan sedangkan ilmu pula bertambah apabila dibelanjakan."

p/s: Sedang menunggu respons dua penerima lagi. Mungkin belum sampai lagi ataupun belum sempat dimaklumkan kepada saya.

1 comment:

Alyssa Villamor said...

trima kasih yek, akan saya kongsi ilmu yg sy dapat dalam blog sy nanti insya Allah :)