Followers

Sunday, March 14, 2010

Bacalah... Pasti ada manfaatnya...

Benarkah minat membaca semakin pudar dalam masyarakat kita? Kalau kita pergi ke tempat-tempat awam misalnya, memang jarang kelihatan ada orang membaca terutamanya ketika mereka sedang menunggu.

Baru-baru ini saya bertemu seorang pengurus pemasaran sebuah kedai buku ternama di Johor Bahru. Kami bertukar pandangan mengenai pasaran buku di Malaysia. Maka saya tertarik dengan kenyataannya bahawa kini kedai itu kekurangan tempat kerana buku-buku berbahasa Melayu semakin banyak.

Saya masih ingat lagi pada lima tahun lepas, seorang pengurus penerbit buku ternama di Malaysia berpandangan bahawa negara ini kekurangan buku berbahasa Melayu. Ruang yang sedikit disediakan untuk genre berbahasa Melayu di pesta-pesta buku agak kosong.

Alhamdulillah, kini keadaan itu telah berubah. Dunia penerbitan di negara kita semakin 'advance' dan menghasilkan banyak buku. Semakin banyak juga penulis-penulis baru yang muncul. Sehinggakan kebanyakan syarikat penerbitan mengalami lambakan manuskrip buku yang diperam kerana tidak sempat untuk diterbitkan.

Namun begitu, siapakah pula pembacanya? Berapa orangkah yang sanggup membelanjakan wang poketnya untuk membeli buku setiap bulan? Adakah buku-buku hiburan sahaja yang menarik perhatian kita?

Walau apa pun keadaannya, bacalah... Kerana membaca itu pasti akan ada manfaatnya.

1 comment:

lankapo said...

Wife aku lebih suka beli majalah hiburan, buku2 ni kurang hehe termasuk lah aku.

Apa-apa search kat Google