Followers

Tuesday, June 8, 2010

Cakap banyak, kurang buat atau buat banyak, kurang cakap...

Banyak cakap, kurang buat. Atau kurang cakap, banyak buat. Mana satu yang lebih penting?

Minggu lepas, saya mendengar luahan masalah daripada seorang kawan. Lantas saya menasihatkannya supaya sabar dan menganggapnya sebagai suatu dugaan. Jawapan yang diberikan membuatkan saya berfikir semula, "Cakap senang la! Cuba hadap... baru tahu rasanya..."

Memang benar. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya.

Saya berfikir lanjut tentang hal kerja pula. Apakah dalam melakukan sesuatu kerja itu kita perlu banyak cakap, kurang buat ataupun kurang cakap, banyak buat?

Bagi pendapat saya, lebih baik diseimbangkan antara memberi cadangan dan melaksanakannya. Kalau asyik memberi cadangan tetapi tidak turut serta melaksanakannya, pun susah juga hingga membebankan orang lain. Sebaliknya, kalau senyap terus pun kurang elok juga kerana ia menunjukkan cara kerja yang pasif dan hanya menunggu arahan.

Itu perihal 'cakap' yang berkaitan dengan lontaran idea atau memberi cadangan. Bagaimana pula dengan perihal 'cakap menceceh' atau 'cakap kosong'? Ada kalanya saya sendiri terjerumus ke dalam percakapan itu sehingga kerja saya lambat siap kerana tidak fokus dengan kerja yang dibuat. Oleh itu, marilah kita kawal aktiviti 'cakap-cakap' kita ketika berkerja supaya lebih fokus, dapat menghasilkan output berkualiti dan lebih banyak kerja boleh disiapkan.

p/s: Satu sikap yang kita perlu elakkan, iaitu banyak cakap, kerja tak buat. Sama-samalah kita elakkannya.

No comments: