Followers

Thursday, July 15, 2010

Lapar dikelilingi makanan... Susah hati dalam kemewahan...

Pulang dari pejabat, saya membuka peti sejuk di dapur rumah untuk mengambil air minuman. Kelihatan banyak baki makanan yang tak habis dimakan sebelum ini. Saya terfikir...

"Hidup kita kini mewah dengan makanan. Rezeki melimpah-ruah kerana melebihi keperluan. Ada kalanya sampai terpaksa dibuang..."

Namun ada ketikanya kita terlalu memilih apabila perlukan makanan. Bahkan sanggup berlapar walaupun dikelilingi dengan makanan kerana kita tak mahu makan makanan sedia ada.

Ada masanya pula kita rasa susah hati. Mengenangkan kelengkapan hidup yang masih rasa kekurangan. Padahal keperluan asas sudahpun dipenuhi. Bahkan boleh dikatakan agak mewah. Kita bersusah hati dalam keadaan hidup yang serba mencukupi.

Akhirnya kita kembali berfikir tentang nilai ihsan pada diri. Sikap selalu bersyukur dan mengamalkan qanaah itu menenangkan jiwa dengan sentiasa merasakan cukup dengan apa yang ada.

Bagaimanapun jika mahu tambah kualiti hidup, eloklah kita terus berusaha. Tetapi jangan lupa, tenangkanlah hati dengan rasa syukur dan qanaah sentiasa.

1 comment:

lankapo said...

yup betul
rezeki yang melimpah ruah membuat kan kita alpa dan leka.

syukur dan qanaah