Followers

Monday, December 6, 2010

Petanda baik Jika ada orang iri hati kepada kita

Apabila wujud watak-watak iri hati terhadap kita, itu suatu petanda kita sudah melepasi tahap sederhana dalam hidup. Cuma ada lebih kurang 5 peratus sahaja orang yang berada di atas tahap sederhana, iaitu menjadi seorang yang hebat dan berjaya.

Itu maksud kata seorang motivator terkenal, Irfan Khairy dalam artikelnya. Semalam saya terbaca artikel itu di sebuah majalah Solusi dan tertarik dengan pandangannya.

Dalam hidup kita memang wujud orang-orang yang berperasaan iri hati. Bagi saya ia adalah normal kerana manusia ingin bersaing dan menjadi yang terbaik. Jika ia disusuli dengan tindakan dan pemikiran positif, maka hasilnya pun begitu juga akan berbalik kepada kita.

Iri hati itu ada sasarannya yang tersendiri, iaitu iri hati kepada kejayaan dan pencapaian orang lain. Setakat ini belum ada orang iri hati kerana orang lain gagal atau mundur :)

Semoga perkongsian ini memberi semangat kepada kita. Jangan mudah terkesan dengan tindakan iri hati orang lain. Biarlah ia bersemadi dalam diri orang itu sendiri. Jangan usaha kita pula tersangkut disebabkan hati orang lain. Ia tidak berbaloi. Mohon juga dijauhkan daripada persaingan yang negatif dan tindakan hasad dengki.

***

Di kesempatan ini, saya ucapkan selamat menyambut tahun baru Hijriah. Ia suatu detik yang amat bermakna dalam sejarah kita sebagai umat Islam. Tahun baru ini tidak disambut dengan mercun, seks bebas, party, lumba motor dan countdown. Mari kita sambut dengan membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Begitu juga dengan niat supaya kita berhijrah seluruh jiwa raga ke destinasi yang lebih baik.


No comments: