Followers

Sunday, February 28, 2010

Flickr Saya...

Di samping menulis, saya juga melibatkan diri dalam fotografi. Sila lawati Flickr saya di sini. Atau klik saja pada gambar di bawah. Selamat melayari.

Friday, February 26, 2010

Mengikut Sunnah Rasulullah

Sempena hari ulang tahun keputeraan Nabi Muhammad SAW. marilah kita sama-sama memperbanyakkan selawat kepada baginda.

Terdetik di minda saya mengenai sunnah-sunnah Rasulullah yang sepatutnya menjadi amalan seharian kita. Ada kalanya ia tidak fahami dengan betul, sehingga amalan itu boleh jadi jumud ataupun tidak mahu diamalkan langsung.

Nabi kata, ada dua perkara yang patut dijadikan pegangan, iaitu al-Quran dan sunnahnya. Mengenai amalan-amalan wajib, itu sudah tentu kita perlu mengikutinya. Tapi bagaimana pula dengan amalan-amalan sunat?

Apa kata kalau kita pilih yang mudah-mudah dahulu. Seperti cara memotong kuku, membela janggut, cara makan dan minum, memakai minyak wangi dan sebagainya. Niat itu menentukan sama ada kita melakukannya kerana mengikut sunnah lantas kita dapat pahala ataupun sebaliknya.

Sunnah nabi juga perlu dipelihara. Jangan sampai ia menimbulkan prejudis orang sekeliling kita. Ia perlu difahami. Contohnya membela janggut ialah sunnah nabi, tetapi ia hendaklah bersih dan rapi. Nilai-nilai asas hendaklah diambil kira terlebih dahulu termasuk nilai kebersihan dan adab sopan.

Saya pernah makan berempat di sebuah masjid menggunakan dulang. Itu sunnah nabi di samping ia juga dapat mengeratkan perhubungan. Tetapi saya terpaksa berhenti makan kerana orang di hadapan saya makan tidak tutup mulut sehingga nasi yang separuh dikunyah keluar daripada mulutnya dan masuk ke dalam dulang. Adakah sunnah nabi yang tidak betul ataupun pengamalnya ketika itu yang sengal?

p/s: Bersiwak bukan semestinya menggunakan kayu siwak walaupun mungkin ada banyak hikmahnya. Memberus gigi juga adalah bersiwak sebenarnya. Tapi berapa ramai yang tahu dan berniat bahawa dia mengikut sunnah nabi ketika membersihkan mulut itu?

Monday, February 22, 2010

Belajar berenang

Dunia internet sekarang memang menyeronokkan. Nak cari tentang apa sahaja boleh dapat. Kalau dalam Youtube, misalnya ada banyak tutorial yang mengajar kita step by step tentang sesuatu perkara.

Baru-baru ini saya sudahpun pandai berenang. Hasil pembelajaran daripada Youtube dan pemberian beberapa tip daripada kawan-kawan, saya berlatih sendirian di kolam renang. Akhirnya daripada hanya pandai berenang 'cara kampung' yang meletihkan, kini saya selesa terapung di perairan yang dalam. Teknik pernafasan juga dipelajari supaya tidak mengah ketika berenang.

Saya kagum dengan sistem pembelajaran manusia. Dengan mengamati, memahami, memberi tumpuan dan sedikit latihan, manusia boleh mahir dengan sesuatu bidang yang baru.

Itulah keunikan manusia. Kita sentiasa belajar dan memahami. Semakin banyak kita ambil tahu dan menerokai, maka semakin bermaknalah hidup kita.

p/s: Kalau kita benar2 belajar, kita juga boleh belajar daripada musuh. Kebencian orang juga boleh mengajar kita jika kita celik akal.

Thursday, February 18, 2010

Tanam sayur di kawasan kubur

Akhbar Kosmo hari ini, 19 Februari 2010 menarik perhatian saya mengenai kegiatan menanam pokok sayuran kecil di kawasan kubur di Kuantan. Tanaman itu adalah seperti serai, terung dan cili padi. Perbuatan ini agak memeranjatkan kerana sekian lama masyarakat kita menghormati segala yang berkaitan dengan si mati termasuklah kuburnya.

Namun Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman memberikan pandangannya bahawa tidak salah bercucuk tanam di kawasan perkuburan, ia dibolehkan tetapi kawasan tersebut hendaklah dihormati.

Benar juga. Kita tak perlulah terlalu taksub dengan budaya menghormati kubur. Bagaimanapun, jangan sampai kawasan kubur jadi kebun sayur sudahlah. Ataupun sampai tanam sayur di atas kubur, apa pula perasaan keluarga si mati itu?

Thursday, February 11, 2010

Lisa dapat buku

Alhamdulillah, buku yang saya hadiahkan untuk pemberi komen terbaik sudahpun sampai kepada penerimanya. Beliau ialah Alyssa Villamor. Dengan ini saya buktikan bahawa saya tunaikan janji untuk memberi hadiah buku kepada mereka yang layak dan terpilih.

Ini adalah komen beliau mengenai apakah yang boleh memotivasikan manusia selain duit... "Salam.. bagi manusia pd zmn skarng duit=kesenangan.. sbb tu lah apa yg manusia kejar2kan skrg~kesenangan.. Tapi nak dapat duit tak senang kn?? Jadi benda selain dr duit yg dpt memotivasikan manusia? Ilmu..offerkan ilmu kpd mereka, pastikan ia berguna (tak merepek2 je) agar mereka bole snang faham, n praktikkan..pastu bimbing mereka.. Ingat tak macam mana masa kite kecik2 dulu, kalu kita nak duit poket dari mak&ayah, mesti mintak elok2 dulu,ada caranya.. Mana kite blaja nie? Ilmu n Pengalaman.. Sumenye dtg dr ilmu. Insya Allah.. *duit hanya la kertas warna-warni duniawi, takkan dibawanya ke kubur."

Bagi saya, pandangan Lyssa ini sangat unik kerana dia melihat perspektif yang berbeza dengan pandangan orang lain. Memang benar, bagi pencinta ilmu ada kalanya dia sanggup buat apa sahaja asalkan dia boleh memperolehi pengetahuan. Bak kata pepatah, "knowledge is power". Dengan pengetahuan, maka banyaklah manfaat lain yang akan diperolehi termasuklah kerjaya yang baik. Dengan ilmu juga kita boleh berkhidmat kepada masyarakat. Ilmu juga meningkatkan martabat diri sebagai seorang manusia.

Ada satu kata hikmah daripada Saidina Ali R.A. yang bermaksud, "Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau sedangkan engkau menjaga harta.... Harta itu berkurang apabila dibelanjakan sedangkan ilmu pula bertambah apabila dibelanjakan."

p/s: Sedang menunggu respons dua penerima lagi. Mungkin belum sampai lagi ataupun belum sempat dimaklumkan kepada saya.

Saturday, February 6, 2010

Apakah jenis personaliti terbaik?


Berdasarkan pandangan mata kasar kita, manusia ada pelbagai personaliti yang mempengaruhi perwatakan, sifat dan tingkah laku. Cara berfikir dan bakat juga akan berbeza berdasarkan personaliti tersebut. Bak kata pepatah, banyak orang maka banyaklah ragam.

Dari perspektif psikologi ada dua aspek personaliti major yang membezakan manusia, iaitu sama ada dia seorang introvert ataupun extrovert.

Manusia introvert memiliki sistem biologi yang halus dan sensitif. Oleh itu, dia akan lebih cenderung memilih keadaan yang lebih tenang dan kurang melibatkan input penderiaan. Biasanya personaliti ini dimiliki oleh orang yang lebih dominan otak kirinya yang bersifat logik dan aritmatik.

Manusia extrovert pula memiliki sistem biologi yang lebih kasar dan lasak. Oleh itu dia akan lebih cenderung memilih keadaan yang meriah untuk merangsang derianya. Otak kanannya yang bersifat seni adalah lebih dominan.

Dengan itu, orang introvert lebih suka keadaan yang senyap dan dia cepat rimas dengan keadaan yang menyerabutkan deria halusnya. Orang jenis ini juga sangat peka dan sensitif dengan persekitaran. Tetapi dia jenis mudah beremosi.

Orang extrovert pula tak boleh duduk diam kerana dia akan cepat bosan. Dia perlukan sesuatu untuk merangsang derianya yang kasar itu. Bunyi bising misalnya tidak mudah dapat mengganggu emosinya.

Mana satukah personaliti yang lebih baik? Jawapannya ialah, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan mengikut perbezaan persekitaran dan bidang yang dilakukan.

Orang introvert lebih fokus dan pemikirannya tersusun serta berstruktur. Berkepala angin tetapi tinggi cita-citanya. Seorang intelek tetapi mudah stress. Manakala extrovert pula menghasilkan pemikiran menyeluruh dan bersifat seni. Tenang orangnya dan bersederhana mengejar cita-cita. Seorang seniman dan kurang stress. Itulah kelebihan masing-masing. Deria sensitif, mudah beremosi. Sukar beremosi, deria kurang sensitif pula.

Bagaimanapun, dalam menghadapi kehidupan seharian kita terpaksa menghadapi dan menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan. Namun itu tidak bermakna ukuran personaliti ini tidak sah sebagai suatu perbezaan. Kita boleh memainkan watak kedua-dua personaliti itu, namun KECENDERUNGAN tetap akan lebih dominan pada salah satu personaliti sahaja.

p/s: Saya suka melihat personaliti orang melalui gaya dia tidur :) Orang yang bertelinga tikus itu biasanya introvert dan sebaliknya kalau bom meletup pun dia tak sedar maka itu bermakna orang itu extrovert (harap faham maksud saya :P)

Wednesday, February 3, 2010

Pemenang Komen Terbaik

Pada bulan Disember 2009 lepas, saya ada memperuntukkan tiga buah buku percuma untuk komen terbaik bagi entri bertajuk "Bagaimana memotivasikan manusia?". Sehingga 31 Januari 2010, saya tertarik dengan tiga komen yang diberikan, iaitu daripada Alyssa Villamor, Lee dan Ain Mohd. Komen mereka adalah seperti berikut:

1) Alyssa Villamor kata, "Salam.. bagi manusia pd zmn skarng duit=kesenangan.. sbb tu lah apa yg manusia kejar2kan skrg~kesenangan.. Tapi nak dapat duit tak senang kn?? Jadi benda selain dr duit yg dpt memotivasikan manusia? Ilmu..offerkan ilmu kpd mereka, pastikan ia berguna (tak merepek2 je) agar mereka bole snang faham, n praktikkan..pastu bimbing mereka.. Ingat tak macam mana masa kite kecik2 dulu, kalu kita nak duit poket dari mak&ayah, mesti mintak elok2 dulu,ada caranya.. Mana kite blaja nie? Ilmu n Pengalaman.. Sumenye dtg dr ilmu. Insya Allah.. *duit hanya la kertas warna-warni duniawi, takkan dibawanya ke kubur."

2) l e e kata, "Orang sekeliling pun boleh dijadikan motivasi dalam diri seseorang sebenarnya. kalau suasana disekeliling tak kondusif atau sebagainya, kejayaan tak akan ditempa."

3) Ain Mohd kata, "apa lagi yang memotivasikan selain duit..hmm.. pandangan saya agama Islam itu motivasi terhebat.dan al quran buku terbaik nak memotivasikan diri. mengapa:
-kalau rasa sgt down bila baca quran dan terjemahan hati akan rasa tenang.
-bila rasa dikhianati di dunia, islam masih ada dengan hari akhirat.semua nih memotivasikan kitew ntok teros sabor...heh
-kalau rase malas nak buat keje or kurang motivasi sentiase perbetulkan niat dan ada pahala di setiap keje kita.
jadi boleh agaknya agama menjadi motivasi?=)"

Oleh itu, saya harap tiga pemberi komen terbaik ini memberikan nama penuh dan alamat rumahnya melalui ruangan komen entri ini. Saya akan poskan salah satu daripada buku Siri Chit Chat Remaja saya yang diterbitkan oleh PTS Millennia Sdn. Bhd. Maka dengan ini saya realisasikan janji saya. Terima kasih di atas pandangan yang diberikan. InsyaAllah kalau ada rezeki, saya akan tawarkan lagi buku percuma untuk pelawat setia blog ini. Terima kasih.