Followers

Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah 1433: Doa akhir dan awal tahun

Hari ini adalah hari terakhir bagi tahun 1432 Hijrah. Kita disunatkan membaca doa akhir tahun sebelum maghrib dan doa awal tahun selepas maghrib, sebanyak tiga kali. Semoga maksud doa tersebut dihayati sebagai azam baru bagi tahun Hijriah ini. Baca bahasa Melayu pun boleh. Ia lebih sesuai untuk dihayati berbanding hanya membaca dalam bahasa Arab tanpa mengetahui maksudnya. Kalau pandai kedua-duanya sekali, itu yang terbaik.


Doa Akhir Tahun (baca sebelum Maghrib)

Segala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Selawat dan salam kepada junjungan Rasul dan kepada keluarganya dan para sahabat sekalian.

Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau larang kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat daripadanya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut kepada kami walaupun Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat kepada Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah kami.

Apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya, maka kami memohon akan Dikau wahai Tuhan Yang Maha Mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami dari kurnia Engkau wahai Tuhan Yang Mulia.

Moga-moga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan sejahtera kepada junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan sahabat-sahabat sekalian. Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam.


Doa Awal Tahun (baca selepas Maghrib)

Segala pujian bagi Allah Tuhan semesta alam.

Selawat dan salam kepada junjungan Rasul dan kepada keluarganya dan para sahabat sekalian.

Ya Allah, Engkaulah Yang Kekal, Qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau Yang Besar dan kemurahan-Mu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan dari nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada-Mu untuk melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada-Mu.

Ya Allah, Tuhan yang merubah segala keadaan, ubahlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kurnian-Mu wahai Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Moga-moga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan sejahtera kepada junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan sahabat-sahabat sekalian. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Semoga Allah menerima doa kita semua.

No comments: