Followers

Sunday, July 31, 2011

Selamat beramal di bulan Ramadan yang mulia...

Dalam banyak-banyak amalan, puasa di bulan Ramadan agak unik. Mengaku sedang berpuasa jarang dianggap riak atau bercakap takbur. Bahkan ianya baik untuk mengawal diri daripada melakukan perkara yang tidak sepatutnya.

Rasulullah SAW. pernah bersabda yang bermaksud, "Apabila seseorang daripada kamu berpuasa dari pagi pada suatu hari, makan janganlah bercakap kotor dan berbuat kesalahan. Kalau ada orang memakinya atau mahu membunuhnya, maka hendaklah dia berkata: Sesungguhnya saya orang yang berpuasa. Sesungguhnya saya orang yang berpuasa..."

Itu satu penghormatan dan keutamaan bagi orang yang berpuasa. Dalam keadaan sedang menahan diri daripada lapar, dahaga dan perkara-perkara yang tidak sepatutnya, kita boleh melindungi diri daripada gangguan.

Semoga bulan Ramadan ini memberikan seribu satu keberkatan dan kebaikan untuk diri kita semua. Selamat berpuasa.



Tuesday, July 26, 2011

Moyang Seraga, penduduk awal Pulau Buru

Pada 22 Julai 2011 saya sempat melawat Makam Moyang Seraga di Desa Kandis, Pulau Buru, Karimun, Riau Indonesia. Moyang Seraga dipercayai sebagai penduduk awal Pulau Buru yang ditemui raja ketika sedang berburu. Jadi saya faham sekarang mengapa pulau itu dinamakan sebegitu. Suatu ketika dahulu ia adalah hutan belantara yang menjadi tempat sang raja berburu.

Bagaimanapun saya kurang pasti tentang sejarah lengkapnya. Apa yang jelas, terdapat puisi yang dituliskan pada makam Moyang Seraga ini. Bagi saya, ianya padat dan sarat menceritakan kisah Moyang Seraga ini. Puisi itu ditulis oleh PMP Pl. Buru pada 2008 yang berbunyi begini:

Dari hikayat sebuah lagenda,
Balung Seraga nama asalnya,
Ditemui oleh seorang raja,
Di belantara yang tiada penduduknya

Sang baginda syak wasangka,
Makhluk apakah gerangannya,
Setelah dicukur rambut di tubuhnya,
Ternyata seorang anak manusia

Alangkah terkejutnya Sang Baginda,
Perburuannya dihentikan sudah,
Rambut dicukur penuh seraga,
Manusia pertama di pulau yang ditemuinya

Pulau Buru diberi nama,
Moyang Seraga asal penduduknya,
Tempat berburu Sang Paduka Raja,
Di Temasik tempatnya bertahta

Sunday, July 24, 2011

Kolam Air Panas yang 'masin' di Karimun, Riau

"Menggelegak tok! Kuat lagi tok... Biar sampai mendidih... Menggelegak kuat-kuat tok. Anak cucu nak tengok." Pak Mat Ular menyeru kepada kolam air panas, supaya kepanasannya meningkat tinggi daripada biasa.
Pada 22 Julai 2011, saya melawat ke Kolam Air Panas yang terletak di Tanjung Hutan, Karimun, Riau, Indonesia. Saya agak bertuah kerana lawatan itu telah menemukan saya dengan 'dukun' penjaga kolam tersebut. Ia satu petanda baik bahawa banyak maklumat berkaitan boleh diperolehi.

Saya sekadar bercerita tentang kepercayaan orang tempatan. Bagaimanapun kita perlu ambil pengajaran bahawa mempercayai kekuatan dan meminta pertolongan daripada selain Allah dalam bentuk yang dilarang itu adalah syirik dan wajib dihindarkan.

Menurut kepercayaan orang di sana, kolam itu keramat dan ada 'penunggu'. Sesiapa yang melawat mestilah meminta izin terlebih dahulu supaya tidak diganggu makhluk halus di situ. Mengikut cerita Pak Mat Ular, suatu ketika dahulu ada tiga orang sakti pernah bertarung di situ merebut untuk menjaga kawasan kolam itu. Tok Mentang, Tok Tuli serta Nonyang (moyang) Yakun bertarung dan ia dimenangi oleh Tok Tuli.

Oleh itu, jika mahu meminta izin perlulah mengaku sebagai Tok Tuli (pemenang) supaya digeruni oleh semangat-semangat lain. Untuk meminta supaya air kolam menjadi panas hingga mendidih, maka mengakulah sebagai Tok Tuli dan seru kolam itu agar bertambah panas.

Saya melihat dengan mata sendiri memang keajaiban itu berlaku. Setelah diseru, air yang hangat menjadi panas hingga mengeluarkan buih-buih dari dasar dan wap panas mula keluar. Secara rahsia, saya mengingatkan kepada saudara mara yang bersama ketika itu supaya menjaga keimanan dan tidak mempercayai kuasa-kuasa yang dinyatakan. Namun bagi saya, kejadian itu adalah kerana faktor kebetulan atau tindak balas alam semulajadi.

Bagi mereka yang mempunyai hajat, perlu bermohon kepada 'tok' di situ dengan meletakkan telur atau pisang di penjuru kolam tersebut sambil memasang niat. Saya ingin mengingatkan bahawa perbuatan serta kepercayaan sebegitu ditegah oleh Islam dan Syirik.

Bagaimanapun, kolam air panas itu memang unik. Ia terletak di dalam hutan dengan jarak yang agak jauh dengan gunung berapi kecil di pulau itu, iaitu Gunung Papan. Airnya tidak berbau belerang dan masin seperti air laut (berbeza dengan air panas di tempat lain yang terkesan dengan sulfur gunung berapi).

Airnya digunakan untuk menyembuhkan penyakit kulit. Pada hemat saya, ianya baik kerana kandungan garam, sedikit sulfur dan suhunya atau mungkin terdapat kandungan lain yang boleh dijadikan sebagai ubat.

Sewajarnya tempat-tempat ini dilawati untuk kita melihat tanda-tanda kekuasaan Allah. Sesungguhnya syirik itu sesat dan wajib kita jauhi. Tipu daya syaitan itu amat licik hingga boleh membuatkan iman kita goyah.

Saturday, July 23, 2011

Makam Si Badang, Hercules versi Asia

Al-kisah sebuah lagenda,
Seorang pemuda memasang lukah,
Mencari ikan di tepi telaga,
Nasib sial selalu menimpa

Ikan di lukah menjadi mangsa,
Tak tau siapa punya angkara,
Badang mengintai si angkara murka,
Ternyata jin makhluk durjana

Badang yang lugu datang menerpa,
Makhluk durjana langsung menyerah,
Di isyaratkan dengan air ludah,
Badang menjadi kuat lagi perkasa

Nama Sibadang jadi terbilang,
Gagah perkasa tiada kepalang,
Terkenal sampai ke negeri seberang,
Karena sakti nama terjulang

Itulah yang tertulis melalui sebuah puisi pada plak di makam Badang bertajuk Hikayat Datok Sibadang, karangan Putra Asli Pulau Buru.

Si Badang atau Datok Badang terkenal dalam kisah lagenda 'orang kuat' di Asia. Saya pernah membaca kisah ini daripada sebuah buku mitos kanak-kanak ketika berumur 9 tahun dahulu. Sama ada kisah itu benar ataupun tidak, wallahu a'lam.

Pada 22 Julai 2011, jam 3.00 petang waktu Indonesia barat, saya berpeluang melawat makam Si Badang yang terletak di kawasan hutan di pinggir Desa Kandis, Pulau Buru, Karimun, Kepulauan Riau, Indonesia. Saya berkesempatan melawat makam itu ketika berkunjung ke kampung halaman nenda tercinta di pulau yang sama.

Makam itu dianggap keramat oleh penduduk setempat. Jarak antara dua batu nisannya agak jauh berbanding batu nisan perkuburan biasa. Menurut penduduk di situ, jaraknya sentiasa berubah-ubah jika diukur.

Makam Si Badang baru sahaja dibangunkan oleh kerajaan di sana sebagai salah satu tempat pelancongan untuk dilawati.

***

Di sini saya kongsikan juga ringkasan kisah Badang yang diperolehi daripada Wikipedia dalam bahasa Inggeris. Ceritanya sama dengan yang pernah saya baca sebelum ini.

Badang was a Siamese boy from Sayong Pinang, located in present-day Johor, Malaysia. He was the only son of two poor farmers who worked hard until the day they died.

As a young man, Badang worked as a coolie for the rich farmer Orang Kaya Nira Sura in a place called Salung or Saluang in Aceh, Sumatra (modern-day Indonesia). Badang was small-statured and the weakest of his group. Their job was to clear through the undergrowth to make way for new fields.

As slaves, they didn't get paid and received only a few handfuls of rice each day. This was hardly enough to satisfy the hunger of such arduous work, so Badang relied on catching fish for extra sustenance. He set his fish-traps along the stream every evening and gathered the net the following morning.

One morning Badang found his traps empty. The leftover bones and scales proved that someone had eaten his catch. This went on for a few days and Badang was angry. Not only was he not getting enough to eat, his friends even laughed at his plight. Expecting this to be the doing of some wild animal, Badang armed himself with a rattan stick (or a parang in some versions) and hid in the bushes of the jungle. Drifting in and out of sleep, Badang dreamt that he was strong enough to lift a boat with all its load. He dreamt that he lifted a great big rock and threw it into the air. The rock travelled many miles and landed at the mouth of a river. In his dream Badang was very rich and lived in a palace with many servants waiting on him. His mother, father and sister wore fine clothes and lived with him in the palace. He also dreamt that he swallowed something that came out of the mouth of an ugly beast. The beast was so big and ugly that Badang shook with fear and woke up.

At dawn, Badang saw none other than the demon from his dream. The beast was a hantu air, a water spirit capable of taking the form of any flora and fauna which lives around bodies of water. He was taller than Badang's house, with waist-length hair and a long beard covering his hairy chest. The demon had a pair of horns on his head, tusks protruding from his upper jaw and matted hair on his arms and legs. In the dim light its eyes shone like that of a wild animal, flashing and red. After eating all the fish in the traps, the demon fell asleep. Badang's anger overcame his fear. He crept up to the demon and used the empty net to tie its hair to a rock. (In another version the demon looked like a short old man with long white hair, eyes like fire and a beard that reached his waist. In this variation, Badang ran at the man on sight.)

The demon turned out to be a timid creature and begged for mercy. He promised to grant Badang any wish if he spared his life. Badang thought of wishing to be invisible but knew he would be hunted and killed. He thought of asking for riches but knew that whatever he owns belongs to his master. Instead he wished for strength so that he would not tire during his chores. The demon said that if Badang wanted great strength he would have to swallow whatever he coughs up. The demon vomited all the fish he had swallowed and Badang ate each one bit by bit. (In some versions the demon coughed out two red gems called geliga for Badang to swallow.)

True to the demon’s word Badang became immensely strong. As he walked back, Badang tested his strength on the trees. Nira Sura inquired how such a large section of the forest was cleared so quickly and Badang explained everything that had transpired. The landowner was so grateful for the servant's loyalty that he freed Badang from slavery on the condition that he never boasts of his strength and uses it to help others. Now a free man, Badang worked for a number of people before heading to the island of Singapore.

One day in his new home Badang saw fifty men trying to push a heavy boat into the water. Badang continually offered to help but the men refused, saying that no one so small would make any difference. The king Seri Rena Wikrama (also called Sri Rena Wira Kerma) eventually sent for 300 men to help bush the vessel but it was to no avail. When he saw Badang being refused, the king gave Badang the chance to push the boat by himself. Everyone present was shocked to find that the small-framed Badang could move the ship after 300 people had just failed to do so. He was summoned to the court of Seri Rena Wikrama and was appointed commander-in-chief of the army.

Badang was frequently asked to do favours. The king once asked him to gather the tasty kuras leaves from Kuala Sayong in Sumatra, so Badang set off in a boat by himself. When he climbed the kuras tree, its branch broke and Badang fell a long way, his head hitting a rock. To his surprise, Badang was completely unharmed and the rock was split in two. Today that rock is called the Split Stone (Batu Belah).

Over time, Badang had become known in other nearby countries as well. A king from India wanted to test Badang's strength against his own champion, Nadi Bijaya (or Wadi Bijaya). The Indian warrior sailed to the Malay Archipelago and greeted the local king with the friendly challenge. Seri Rena Wikrama took great pleasure in tests of skill and agreed. As decreed by the Indian king, the loser would owe the victor seven ships of cargo. Badang competed against Nadi Bijaya in several contests of strength and wrestling but the result was always tied. Finally, Nadi Bijaya suggested that whoever can lift the large rock in front of the palace shall be declared the winner. He then lifted the rock to his knees and immediately dropped it. When it was Badang's turn, he lifted the rock above his head and threw it into the sea. Nadi Bijaya acceded to the agreement and gave Badang the seven ships of cargo before returning to India.

Badang spent many years in Singapore defeating challengers from other countries, including the champion of Java. He eventually grew tired of the attention and requested that he retire from the king's service. Badang returned to Sumatra and stayed there for the rest of his life. After Badang died, even the Indian ruler who sent Nadi Bijaya grieved and sent a marble stone to be placed at the head of Badang's grave.

Thursday, July 14, 2011

Sahabat Dakwah dekati pesakit di hospital

Oleh Mohd Fadzli Abu Bakar

"Berdakwah kepada pesakit di wad hospital bukanlah sesuatu yang mudah. Sakit adalah satu dugaan yang membuatkan emosi penghidapnya menjadi tidak stabil sehingga membawa kepada kemurungan, susah hati, berasa kurang selesa dan ada kalanya malah berputus asa."

Demikian kata Ahmad Mat Rais, 70, seorang sukarelawan Sahabat Dakwah ketika ditemui sedang mendakwah seorang pesakit di salah satu wad di Hospital Batu Pahat.

Ahmad sudah melakukan tugas itu sejak dua tahun lalu. Dalam tempoh itu, pelbagai pengalaman dilaluinya, termasuk pernah dimarahi pesakit yang tidak menyenangi kehadirannya.

Menurutnya, dalam menjalankan tugas itu dia mengambil pendekatan secara berperingkat-peringkat.

"Mula-mula pesakit hendaklah didekati terlebih dahulu untuk menjalin kemesraan dan saling mengenali antara satu sama lain.

"Mendekati pesakit adalah peringkat paling mencabar dan menarik. Saya kena ramahkan diri untuk menegur dan bertanyakan khabar, bahkan hingga sampai membelanjakan wang sendiri membeli buah tangan untuk mereka," kata Ahmad yang juga naib pengerusi Sahabat Dakwah Hospital Batu Pahat.

Katanya, selepas itu barulah ke peringkat seterusnya yang mengandungi pengisian rohani melalui pemberian kata-kata semangat, tazkirah dan nasihat.

"Orang sakit perlukan dorongan semangat. Oleh itu nilai-nilai seperti reda, sabar dan tawakal perlu diterapkan ke dalam jiwa mereka. Di samping itu saya juga selalu berpesan supaya mereka memperbanyakkan istighfar memohon keampunan daripada Allah yang memberikan ujian sakit dan memberikan nikmat kesihatan."

Jelasnya, sebagai seorang pendakwah, keikhlasan, kesabaran dan ketabahan hati itu penting bagi menentukan kejayaan dalam menyampaikan kebaikan.

Dalam keadaan yang merunsingkan itu, katanya tidak semua pesakit boleh menerima kehadiran pendakwah.

"Tetapi jika kena caranya, pesakit malah mengalu-alukan kehadiran kami untuk kali yang seterusnya."

Bagi Ahmad, tugas sukarelanya berdakwah kepada pesakit di wad hospital memerlukan pendekatan dan pengisian yang sesuai dengan keadaan mereka pada ketika itu.

Dia juga memberi bimbingan tentang cara orang sakit melakukan solat, termasuk cara bertayamum dan solat berbaring atau duduk.

Ahmad turut bersimpati dengan keadaan segelintir pesakit yang tidak berwaris dan tidak terurus.

"Sedih saya melihat ada pesakit yang tidak dilawati oleh sesiapa, ataupun dia memang sebatang kara. Pesakit sebegitulah yang terlebih dahulu saya dekati," katanya.

Walaupun pernah dimarahi pesakit kerana tidak menyenangi kehadirannya, dia tidak mengambil hati atau berputus asa kerana sedia memahami keadaan serta emosi pesakit ketika itu.

Sebagai sukarelawan, tiada waktu berkerja yang ditetapkan. Atas inisiatifnya sendiri, dia melawat pesakit pada sekitar jam 11.00 pagi, kira-kira tiga kali seminggu. Sebelum menemui pesakit, dia melaporkan diri terlebih dahulu di kaunter hadapan.

Sahabat Dakwah ditubuhkan atas inisiatif Jabatan Agama Johor. Sebagai sebuah badan sukarela, ahli-ahlinya tidak diberikan elaun atau ganjaran.

"Saya faham bahawa badan ini dibentuk berdasarkan kesukarelaan untuk berbakti kepada masyarakat. Bagi saya, sudah cukup puas apabila pesaikit dapat menerima kami dengan hati terbuka."

"Dan lebih memuaskan ialah jika usaha kami menampakkan kesan apabila pesakit berasa tenang, reda dan sentiasa mengingati Allah dalam menghadapi ujian itu."

Ahmad berhadap agar Sahabat Dakwah turut disertai oleh generasi muda kerana tenaga mereka sangat diperlukan bagi membantu masyarakat yang memerlukan pengisian rohani seperti itu.

"Pendakwah Islam perlu lebih aktif dalam melaksanakan tugas mereka membimbing masyarakat. Jika kita leka, mubaligh agama lain akan mendekati mereka yang sememangnya memerlukan bantuan ketika itu," katanya.


Artikel ini telah diterbitkan dalam Buletin Holistik terbitan Medkom, bilangan 28/ Jun 2011.

Friday, July 8, 2011

Kisah Limau Dimakan Secara Solo

SUATU ketika dahulu, Nabi Muhammad pernah dilawati oleh seorang wanita musyrik ketika sedang bersama-sama dengan para sahabatnya.

Wanita itu menyampaikan hadiahnya kepada Rasulullah. Ia adalah beberapa biji buah limau yang sangat elok dan cantik. Warna dan rupanya memang menyelerakan.

Rasulullah menerimanya dengan rasa gembira dan bermanis muka. Sedangkan wanita itu menanti untuk melihat baginda memakan buah limau itu. Biasalah, kalau kita bagi hadiah pada orang, kita mesti rasa nak tengok bagaimana perasaan orang yang menerima.

Nabi pun terus mengupas dan menjamah buah itu. Wanita itu seronok melihatnya. Nabi tersenyum dan terus menyuap seulas demi seulas. Setiap suapan disusuli dengan senyuman yang manis. Namun, sedikitpun baginda tidak mempelawa para sahabat untuk makan bersama.

Pelik kan? Padahal kebiasaannya Nabi mesti ajak para sahabat untuk makan bersama. Buah kurma yang sedikit pun akan dikongsi bersama. Tapi kali ini tidak. Buah limau yang cantik dan menggoda selera mereka itu tidak diberi sedikitpun kepada mereka.

Nabi makan limau itu hingga habis. Dengan senyuman gembira. Disaksikan juga oleh wanita yang memberinya.

Setelah itu, wanita berkenaan meminta diri untuk pulang. Kepulangannya diiringi dengan senyuman dan ucapan terima kasih daripada Nabi.

Para sahabat memang pelik dengan sikap Nabi pada waktu itu. Kita sendiri pun pelik. Macam mana kali ni baginda boleh makan secara solo? Para sahabat bertanya untuk mendapat kepastian.

Baginda pun menjawab, “Tahukah kamu, semasa saya menjamah ulas limau yang pertama, ianya sangat masam. Jika kamu semua turut serta untuk makan bersama, saya bimbang kalau ada di kalangan kamu akan mengenyitkan muka ataupun memarahi wanita itu. Saya bimbang kalau hatinya tersinggung. Oleh itu, saya habiskan kesemuanya.”

Begitulah akhlak Nabi sebagai pemimpin. Masam ataupun manis, dia yang tanggung risiko terlebih dahulu. Baginda juga tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang walaupun benda tu kurang baik.

Sementara itu, wanita si pemberi limau pulang dengan hati yang kecewa. Kenapa ya? Padahal Nabi menyambut limau yang diberi itu dengan penuh penghargaan, senyum gembira dan berterima kasih.

Sebenarnya dia berniat ingin mempermain serta mempersendakan Nabi dan para sahabat dengan hadiah limau yang sangat masam itu. Malang, rancangannya ditewaskan hanya dengan akhlak mulia Nabi.