Followers

Friday, January 20, 2012

Barang naik

Babak 1

Tauke bot: "Udang hidup harganya RM50 sekilo."
Geng pancing: "Eh, kenapa dah naik harga? Biasa RM40 sekilo.?"
Tauke bot: "Biasalah, raya Cina sudah dekat maa. Semua harga barang naik."

Itu kenaikan harga udang hidup yang dibuat umpan untuk kami memancing. Udang itu ditangkap dengan jaring dan dijual untuk kemudahan kaki pancing.


Babak 2

Tukang gunting: "Sekarang potong rambut sama cuci sekali RM35."
Saya: "Eh, bukan biasa RM25 ke?"
Tukang gunting: "Saya tak tahu. Boss saya suruh kasi naik harga."
Saya: "Kenapa tiba-tiba naik?"
Tukang gunting: "Biasa memang mau dekat raya Cina, semua harga naik."
Saya: "Termasuk servis? Kenapa macam tu? Tapi lepas raya nanti turun balik tak?"
Tukang gunting: "Ya lorrr. Ini memang biasa tiap-tiap tahun. Tapi lepas raya nanti turun balik."

Babak 3

Pomen: "Semua kos spare part dengan upah RM300."
Saya: "Eh kenapa mahal sangat? Biasa RM200 lebih je."
Pomen: "Biasalah bang, ini sudah mau raya Cina. Semua barang naik."

***

Ketiga-tiga babak itu memang realiti yang saya lalui di sepanjang dua minggu lepas, iaitu pada waktu menjelang perayaan Tahun Baru Cina. Harga barang dan perkhidmatan dinaikkan sewenang-wenangnya. Oleh kerana ia bukan barang kawalan, maka orang tak ambil peduli sangat.

Saya terfikir. Siapakah dalang yang mempengaruhi kenaikan harga barang itu? Yang akhirnya memilih pihak tertentu menjadi kambing hitam fenomena itu?

Kita pertimbangkan sendiri. Mungkin video di bawah ini boleh kita pertimbangkan kebenarannya. Tepuk dada, tanya selera.

No comments: