Followers

Friday, January 13, 2012

DUA KALI LIMA

Saya mahu ulas suatu fenomena hari ini yang banyak berlaku di kalangan orang Islam. Ia adalah fenomena kesalahan dalam berfikir apabila seseorang berhujah dengan membandingkan benda buruk dengan yang buruk juga.

Tidak keterlaluan kalau saya kata, ianya sangat memalukan umat Islam dan menjengkelkan masyarakat kita yang mahu miliki minda kelas pertama. Harap kita berfikiran terbuka merenungkan fenomena ini.

Fenomena 1: Seseorang meluahkan kata-kata, “Tak guna pakai tudung, tapi mulut macam longkang. Walaupun aku tak pakai tudung, tapi mulut aku tak macam dia.”

2 x 5: Tak pakai tudung memang haram. Mulut jahat pun haram juga. Sama je. Dari segi kewajipan, tudung wajib dipakai dan mulut wajib dipelihara. Bila masa pulak ada hukum syarak kata mulut baik adalah lebih afdal daripada wanita bertudung?

Fenomena 2: Seorang wanita Islam berdakwah melalui status FB setiap hari. Cakap tentang hukum hakam, kongsi maksud Quran, hadis dan kata-kata hikmah cendekiawan Islam. Tapi gambar profilenya, astaghfirullah… bukan setakat tak pakai tudung, tapi dedah buah dada dan tayang diri pakai bikini.

2 x 5: Niatnya bagus. Berkongsi ilmu agama. Besar ganjaran pahala untuk orang yang menyebarkan ilmu. Dalam masa yang sama, dedah aurat. Tak cukup dedah aurat, pakai bikini lagi. Tak cukup pakai, bangga lagi!!! Bila masa pulak ada hukum kata tak kisah kalau nak separa bogel pun, asalkan niat di hati sentiasa baik? Bolehkah maruah itu ditebus dengan memberikan tazkirah kepada orang lain? Nilainya jauh berbeza!

Fenomena 3: Seseorang ditegur kerana tingkah laku tidak senonoh. Tapi dimarahi pula atas alasan menyibuk hal orang lain. Katanya, “Lebih baik kau nilai diri sendiri dulu sebelum tegur orang.” Bermaksud kalau belum perfect, jangan tegur kesalahan orang.

2 x 5: Bila masa pulak ada hukum syarak kata tak boleh berpesan ke arah kebaikan kalau diri belum sempurna? Kalau begitu, dunia kita tak akan ada budaya tegur menegur dan saling berpesan, sebab setiap manusia tidak sempurna.

Saya bukanlah nak mencari kesalahan orang lain. Kita semua manusia, tak sempurna. Tapi fenomena di atas bagi saya sudah melampau dan dangkal sangat. Manusia dikurniakan akal untuk berfikir. Namun berfikir di luar otak dan mengagungkan prinsip diri yang tak betul itu memang merosakkan. Bila masa pulak norma manusia kata boleh buat apa saja asalkan ada pendirian dan prinsip. Itu tak betul bai! Jelas tak boleh diterima akal.

Orang kata jangan menilai daripada kulit. Tapi kalau kulit dah koyak rabak dan bergelumang kotoran, takkanlah isinya boleh cantik? Hentikanlah prinsip-prinsip bodoh itu.

Setiap orang tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Manusia tidak maksum. Bagaimanapun, ia tidak sesuai langsung untuk dibandingkan dengan perbuatan-perbuatan munkar yang dilakukan dengan ‘selamba badak’, bahkan ditayang dan dibangga-banggakan.

Saya benar-benar tak faham. Racun jenis apakah yang sudah menyerap masuk ke dalam pemikiran mereka?

Sekian tazkirah untuk hari Jumaat yang mulia ini. Tazkirah ini juga adalah untuk muhasabah diri saya sendiri. Siapa mahu terima, silakan. Jika tidak mahu, tak perlu komen dan tuding balik mencari kesalahan pada artikel ini. Semoga hari ini lebih baik daripada semalam.

2 comments:

sue-ab said...

ramai disekeliling kita macam ni..tapi tanpa kita sedar kadang2 tu kita pun terlanjur bab2 gini..

Nuur said...

saya setuju, mohon share artikel ni... sgt berguna tuk muhasabah diri sndiri dan org lain.