Followers

Thursday, July 18, 2013

Resipi Nasi Arab

Di sini saya kongsikan resipi NASI ARAB. Resipi ni saya tak letakkan sukatan. Kalau orang biasa masak akan faham sukatannya sebanyak mana sebab masaknya hampir macam nasi ayam dan lebih mudah daripada briyani. Bagi yang tak biasa masak, pandai-pandai korang la ye.

A: Nasi Arab
  • Beras Basmathi
  • Rebusan kambing
  • Kambing panggang
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Cili padi 2-3 biji (tambahan kalau nak spicy)
  • Halia
  • Serai
  • Lada hitam tumbuk
  • Jintan kisar
  • Ketumbar kisar
  • Rempah adik beradik
  • Buah pelaga kisar
  • Tomato
  • Safron
  • Daun ketumbar
  • Minyak masak (tak perlu minyak sapi nanti muak)

B: Kambing dan Ayam Panggang
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Lada kisar
  • Halia kisar
  • Lada hitam
  • Jintan kisar
  • Buah pelaga kisar
  • Perahan lemon
  • Minyak zaitun
  • Garam
  • Gaul semua dan perap sebelum panggang

C: Salad (sebagai ulam)
  • Tomato potong dadu
  • Timun potong dadu
  • Perahan lemon
  • Daun ketumbar mayang
  • Garam
  • Gaul semua

CARA MASAK
1. Rebus kambing, ambil airnya untuk nasi
2. Gaul kambing dengan bahan B dan panggang
3. Salad C kasi setel. Masuk esbok.

Jangan lupa panggang ayam ye. Kang takde lauk lak. Tekak dah mula mengidam ni.

Mula masak nasi
3. Panaskan minyak, masuk rempah adik beradik, tumis bawang merah, putih, halia, serai
4. Masuk jintan kisar, ketumbar kisar, pelaga kisar, tomato
5. Masuk air rebusan kambing (sukatan 1.2:1 dengan beras)biar mendidih
6. Masuk lada hitam, lada padi, safron, garam
7. Masuk beras (rujuk teknik masak basmathi)
8. Bila air mula kering, masuk kambing panggang dan serih. Tabur daun ketumbar
9. Tutup rapat dan kecilkan api. (ini part penting, jangan buka, tutup rapat)
10. Lepas tu makan la. Terpulang nak hidang dalam dulang ke pinggan ke. Lauk ayam panggang. Salad pun buat ulam ye puan-puan.

Nota tambahan
  • Tekak Melayu tak biasa makan nasi tak berkuah. Tapi boleh la makan dengan dalca, kari atau sup daging. Kira cincai la.
  • Ada banyak cara masak basmathi. Ada yang lebihkan air supaya lembut. Ada yang rebus dulu supaya kembang. Ada yang air ngam2 tapi tutup periuk rapat guna konsep briyani gam.
  • Mengambil kira faktor kesihatan, rebusan kambing boleh dicairkan. Kang tak pasal2 ada orang darah tinggi terlentang.
  • Untuk modifikasi, fahamkan konsep. Nasi Arab ni macam nasi ayam je cuma bezanya guna rebusan kambing. Rempah2 tu untuk mengimbangi rasa hanyir kambing. Nasi Arab perlu aroma kambing panggang atau ayam panggang, itu beza dengan briyani. Sampai tahap ada orang masukkan bara arang dalam aluminum foil untuk aroma itu. Terpulang.
  • Bagi menambahkan lagi keceriaan, bolehlah memakai jubah dan serban ketika makan. Adapun memakai ‘igal adalah lebih afdal supaya rasa macam orang Arab. Buka lagu Arab ataupun mp3 Quran. :P

Semoga diberkati pada Bulan Ramadan yang mulia ini.

No comments: